رویکرد جدیدی برای درمان چاقی با تقویت تولید گرما در بدن

11مه 2021- هدف قرار دادن "ترمز" تولید گرما در بافتهای چربی ممکن است روشی ایمن برای درمان چاقی نسبت به داروهای فعلی باشد.دانشمندان موسسه تحقیقات پزشکی Garvan، نشان دادند که گیرنده ای که در هنگام کمبود غذا به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند، می تواند کلید یک رویکرد ایمن در درمان چاقی ناشی از رژیم غذایی باشد.

در مطالعه ای با استفاده از مدل های آزمایشی و نمونه برداری از بافت چربی افراد چاق، مشخص گردید که مسدود کردن یک گیرنده خاص برای مولکول نوروپپتیدY ، که در تنظیم تولید گرما در بدن نقش دارد، می تواند متابولیسم چربی را افزایش دهد و از افزایش وزن جلوگیری کند.

این گیرنده که به نام گیرنده ی Y1 معروف است، به عنوان ترمزی برای تولید گرما در بدن عمل می کند. دکتر Yan-Chuan Shi، رهبر گروه نوروآندوکرینولوژی در موسسه ی گاروان و نویسنده ارشد مقاله ی منتشر شده در Nature Communications، گفت: در این مطالعه ما دریافتیم که مسدود کردن این گیرنده در بافتهای چربی، چربی سفید( ذخیره کننده انرژی) را به چربی " انرژی سوز " تبدیل می کند، که با روشن نمودن فرآیند تولید گرما سبب کاهش وزن می شود.  

بیشتر داروهای فعلی که برای درمان چاقی استفاده می شوند، مغز را برای سرکوب اشتها هدف قرار می دهند و می توانند عوارض جانبی شدیدی داشته باشند که همین وضوع استفاده از آنها را محدود می کند. مطالعه ی ما یک روش جایگزین را معرفی نمود که در آن بافت های چربی به طور مستقیم هدف قرار می گیرند، که ممکن است یک روش ایمن برای جلوگیری و درمان چاقی باشد.

گیرنده Y1 با چاقی مرتبط است

چاقی و اضافه وزن از مهمترین مسائل بهداشت عمومی در جهان هستند که می توانند منجر به عوارض شدید پزشکی، از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها شود، و در حالی که تغییر سبک زندگی برای کاهش وزن ضروری است، مصرف دارو گزینه اصلی برای درمان کمکی برای برخی از افراد است.

نویسندگان این مطالعه، گیرنده هایY1 را که توسط مولکول NPY کنترل می شوند را بررسی کردند. مولکول NPY، تحت شرایط گرسنگی در بدن آزاد می شود تا به کاهش مصرف انرژی و افزایش ذخیره چربی کمک کند. با کمال تعجب، محققان کشف کردند که گیرنده هایY1 ، به مقدار بیشتری در بافت چربی افراد چاق تولید می شوند.

سپس محققان با استفاده از داروی آزمایشگاهی BIBO3304 در یک مدل موش چاق، گیرندهY1 را مسدود کردند.

دکتر Shi،می گوید:ما دریافتیم که اضافه وزن ناشی از بیش از 7 هفته تغذیه با رژیم غذایی پرچرب در موشهای تحت درمان باBIBO3304 ، حدود 40٪ کمتر از موشهای گروه رژیم پر چرب بدون درمان با این دارو است. این کاهش قابل توجه در افزایش وزن بدن، ناشی از افزایش تولید گرمای بدن و کاهش توده چربی می باشد.

دکتر Shi، اضافه کرد: بعلاوه، هنگامی که ما ازBIBO3304 ، برای سلولهای چربی انسانی جدا شده از افراد چاق در محیط کشت استفاده کردیم، متوجه شدیم که سلولها شروع به روشن نمودن ژنهای مشابهی می کنند که در تولید گرما دخیل هستند درست مشابه با همان ژنهایی که در موشهای تحت درمان با این دارو فعال شده بودند. این نتیجه نشان می دهد هدف قرار دادن مسیر گیرندهY1 ، ممکن است به طور مشابه متابولیسم چربی را افزایش داده و افزایش وزن را در انسان کاهش دهد.

هدف قرار دادن چاقی در منبع

پروفسور Herbert Herzog، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله و رئیس آزمایشگاه اختلالات خوردن در موسسه ی گاروان، گفت: مولکول NPY، یک تنظیم کننده ی متابولیسم است که در هنگام کمبود منابع غذایی، نقش مهمی را در ذخیره ی چربی به عنوان مکانیسمی برای زنده ماندن ایفاء می کند. با این حال، امروزه این اثرات سودمند می تواند باعث افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی موجود شده و منجر به چاقی و بیماری های متابولیکی شود.

محققان می گویند یکی از مولفه های مهم این مطالعه اثبات این موضوع بود که درمان آزمایشیBIBO3304 ، از سد مغزی- خونی عبور نمی کند و اثرات ضد چاقی مسدود کردن مسیرهای گیرنده Y1، نه از طریق مغز، بلکه فقط در بافت های محیطی اعمال می شود.

دکتر Shi، گفت: بیشتر درمانهای تجویز شده در حال حاضر با هدف قرار دادن سیستم عصبی مرکزی بمنظور کاهش مصرف غذا کار می کنند. با این حال، این گونه درمانها می توانند عوارض جانبی قابل توجهی از نظر روانپزشکی یا قلبی عروقی داشته باشند، که منجر به خروج بیش از 80٪ از این داروها از بازار شده است.

پروفسور Herzog، گفت: مطالعه ما شواهد مهمی را ارائه داده است که نشان می دهد انسداد گیرنده هایY1 ، در بافت های محیطی بدون تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی در جلوگیری از چاقی با افزایش مصرف انرژی موثر است. این یک روش درمانی جدید است که به طور بالقوه ایمن تر از داروهای فعلی است که اشتها را هدف قرار می دهند.

وی افزود: تیم ما و سایر گروه ها مزایای بالقوه بیشتری را در هدف قرار دادن سیستم گیرنده NPY-Y1 نشان داده اند، از جمله تحریک رشد سلول های استخوانی، و بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش مقاومت به انسولین. ما امیدواریم که انتشار یافته های ما منجر به افزایش علاقه به بررسی BIBO3304 و عوامل مرتبط با آن به عنوان درمان های بالقوه چاقی و سایر شرایط سلامتی شود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/05/210511081213.htm